تولید سه خودرو ملی در سایپا

ماده ۱۸ مشمولان از پرداخت سود بازرگانی متعلق به واردات خودرو و تجهیزات مورد نیاز متناسب سازی برای ایثارگر و نیز از پرداخت عوارض مندرج در تصویب نامه شماره 62924ت / 54522 مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۵ معاف هستند. بنیاد موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه فهرست مشمولین را تدوین و به ترتیب اولویت به وزارت اعلام کند. در این آیین نامه ملاک درصد جانبازی نوع جانبازی جسمی – حرکتی و معلولیت نظریه کمیسیون پزشکی بنیاد است. تعرفه واردات خودروهای بنزینی و درونسوز که حجم موتور آنها بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سیسی است، از ۱۱ درصد به صفر کاهش مییابد. واردات خودروهای بیش از ۲۵۰۰ سیسی ممنوع است. با نگاهی به اسامی خودروهای وارداتی، به نظر میرسد با سرعت گرفتن واردات همزمان با خودروهای مونتاژی و داخلی، رونق به بازار خودرو برگردد. همچنین پس از ارائه دنا، شرکت ایران خودرو اقدام به عرضه محصول دیگری به نام دنا پلاس کرد که تفاوتهایی از نظر ظاهری با دنای معمولی دارد. شرکتهای واردکننده فقط به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش میتوانند، برای ثبت سفارش خودرو کارکرده اقدام کند. اشخاص حقیقی فقط به شرط داشتن کارت بازرگانی معتبر، میتوانند برای ثبت سفارش خودرو اقدام کنند. .

خودرو ملی ساندرو که برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۰۸ به معرض نمایش گذاشته شده خودرویی هاچبک است که بر روی پلتفرم ال-۹۰ طراحی شده و مانند تندر-۹۰ دارای آپشن و مدلهای مختلف است. سرانجام بعد از کشمکشهای فراوان در سال ۱۴۰۱ مجلس با واردات خودروهای نو موافقت کرد تا به این وسیله بتواند عرضه و تقاضا در بازار خودرو را کنترل کند. از حدود چهار سال قبل، ایرانخودرو به دلیل عدم مطابقت سمند با استانداردهای 85 گانه به دنبال بهروزرسانی این خودرو بود تا پس از سالها این اسب پیر را کمی مدرنتر کند. در این لایحه، تاکید شده که استفاده از استانداردهای کشور مبداء برای خودروهای وارداتی کارکرده با تایید سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست، امکانپذیر باشد. استانداردهای مورد نظر برای واردات خودروهای دست دوم استانداردهای آسانتری است. این قطعه که چرخ دنده هماهنگ کننده نیز نامیده میشود در لایه داخلی دندانه دار ساخته شده و با حرکت کشویی به سمت چرخ دنده مورد نظر رفته با آن چفت شده و موجب فعالیتش میشود. مسولیت مهم گیربکس خودرو، نظم دهی سرعت و گشتاور مورد نیاز برای شرایط گوناگون رانندگی است.جعبه دنده خودرو دستی: در ماشین های قدیمی بیشتر از گیربکس های دستی سود برده می شد و تغییر دنده تماماً بر عهده اخبار – آیکوپرس – IKCOPRESS ایکوپرس راننده ماشین بود.

تغییر دنده و سرعت نیز با قطعات الکترومکانیکی متصل به محورهای جعبه دندهها انجام میشود. این محور به صورت یک پارچه به چرخ دندهای در بخش ورودی پوسته گیربکس متصل است و از طریق کلاچ با موتور خودرو در ارتباط است. طبق این مصوبه جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (45) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران استفاده نکردهاند، میتوانند خودروهای سواری مناسب و خودکار اتوماتیک داخلی یا وارداتی مورد متناسب با وضعیت جانبازی خود را تهیه کنند. ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو (سیف) باشد. بانک مرکزی مکلف است نسبت به تخصیص ارز تا سقف مجاز برای واردات هر خودرو به شرکت با اولویت تخصیص از منابع ارزی جهت واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کند. تمام واردکنندگان خودرو با سقف تعدادی در هر مرحله میتوانند برای واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون با عمر کمتر از ۵ سال مورد نیاز حمل و نقل عمومی و به ویژه ناوگان مورد نیاز جابجایی زائران اربعین حسینی اقدام کنند.

به خودروهای هیبرید یا بنزینی با پیشرانه حجم کمتر از ۱۵۰۰ سیسی تعرفه واردات خودرو یا سود بازرگانی تعلق نمیگیرد. تمام خودروهای کمتر از ۲۵۰۰ سیسی که از ابتدای سال ۱۳۹۱ مجوز کمیته ضوابط فنی را اخذ کردهاند، دارای یکسال اعتبار ثبت سفارش از تاریخ اعلام این بخشنامه هستند. شرایط شرکتهای واردکننده انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون با عمر کمتر از ۵ چطور از سرقت خودرو جلوگیری کنیم؟ سال ابلاغ شد. تبصره ۱: رانندگان خودمالک دارای کارت هوشمند و شرکتهای حمل و نقل خودمالک نیز میتوانند بنابر شرایط مندرج در بندهای الف و ب تبصره ۳ قانون اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، برای واردات انواع کشنده، کامیون و کامیونت اقدام کنند. صدور ثبت سفارش، منوط به ارائه گواهی اسقاط (موضوع ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو) است. مشمولیانی که در ۱۰ سال گذشته از هیچگونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده نکردهاند در اولویت قرار دارند. استفاده از دیگر تسهیلات خرید خودرو با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار خارج از چهارچوب این آییننامه مانع دریافت این تسهیلات نخواهد بود. خرید خودرو سواری خارجی نوسط دستگاههای اجرایی ممنوع است.